Thursday, September 26, 2024

Letter writing -5-WBCS-2021

Letter to the Editor: Protest Against Corporal Punishment in Educational Institutions

Letter Writing: Protest Against Corporal Punishment

Question: Write a letter to the editor of an esteemed daily protesting against corporal punishment in educational institutions.WBCS-2021

English Version:

To, The Editor, The Times of India, Kolkata. Date: [Insert Date] Subject: Protest Against Corporal Punishment in Educational Institutions Sir/Madam, Through the columns of your esteemed (প্রশংসিত) newspaper, I would like to draw (আকর্ষণ করতে চাই) attention (মনোযোগ) to the increasing insecurity (অনিরাপত্তা) experienced (অভিজ্ঞতা) by elderly people (বয়স্ক মানুষ) in India today. I am writing to express my concern (উদ্বেগ) regarding the practice of corporal punishment (শারীরিক শাস্তি) in educational institutions. Despite the legal restrictions (আইনি বিধিনিষেধ) imposed on this harmful practice, many schools still follow it as a means of discipline (শৃঙ্খলা). Corporal punishment not only harms (ক্ষতি করে) students physically but also has severe (মারাত্মক) psychological (মানসিক) impacts. It lowers their self-esteem (আত্মসম্মান) and creates an environment of fear (ভয়). Children are meant to learn in a supportive and nurturing (পালনকারী) environment, not one filled with violence (হিংসা) and punishment. I urge the concerned authorities (প্রযোজ্য কর্তৃপক্ষ) to enforce stricter (কঠোর) measures against such practices and ensure a safe, respectful (সম্মানজনক), and peaceful (শান্তিপূর্ণ) environment for students to thrive. Thanking you for addressing this issue. Yours sincerely, [Your Name] [Your Address]

বাংলা সংস্করণ:

প্রতি, সম্পাদক, টাইমস অফ ইন্ডিয়া, কলকাতা। তারিখ: [তারিখ লিখুন] বিষয়: শিক্ষাপ্রতিষ্ঠানে শারীরিক শাস্তির বিরুদ্ধে প্রতিবাদ স্যার/ম্যাডাম, শিক্ষাপ্রতিষ্ঠানে শারীরিক শাস্তির প্রথা সম্পর্কে আমার উদ্বেগ প্রকাশ করতে লিখছি। এই ক্ষতিকারক প্রথার উপর আইনি বিধিনিষেধ থাকা সত্ত্বেও, অনেক স্কুল এটি শৃঙ্খলার উপায় হিসেবে অনুসরণ করে। শারীরিক শাস্তি কেবল ছাত্রদের শারীরিকভাবে ক্ষতি করে না, বরং মানসিকভাবে তাদের উপর মারাত্মক প্রভাব ফেলে। এটি তাদের আত্মসম্মান কমায় এবং ভয়ের পরিবেশ তৈরি করে। শিশুদের সহায়ক এবং পরিপালনকারী পরিবেশে শিখতে হবে, সহিংসতা এবং শাস্তির মধ্যে নয়। আমি প্রযোজ্য কর্তৃপক্ষকে এমন প্রথার বিরুদ্ধে কঠোর পদক্ষেপ গ্রহণ করতে এবং ছাত্রদের নিরাপদ, সম্মানজনক এবং শান্তিপূর্ণ পরিবেশ নিশ্চিত করার জন্য অনুরোধ করছি। এই বিষয়ে আপনার মনোযোগ দেওয়ার জন্য ধন্যবাদ। আপনার আন্তরিক, [আপনার নাম] [আপনার ঠিকানা]

Letter to Editor - Abolish Corporal Punishment

Letter to Editor - Abolish Corporal Punishment in Educational Institutions

To,
The Editor,
[Newspaper Name],
[Address],
[City], [State] - [Pin Code]
Date: [Today's Date]

Subject: Abolish Corporal Punishment in Educational Institutions

Dear Sir/Madam,

I am writing to express my deep concern (চিন্তা) and outrage (রাগ) against the persistent (অবিচলিত) practice of corporal punishment in our educational institutions. This archaic (প্রাচীন) and harmful (হানিকারক) method of discipline (শৃঙ্খলা) has no place in our schools.

Corporal punishment:

  • Inflicts physical harm (শারীরিক ক্ষতি) and emotional trauma (মানসিক আঘাত)
  • Fosters fear (ভয়), anxiety (অত্যাচার), and stress (চাপ)
  • Undermines self-esteem (আত্মসম্মান) and confidence (আত্মবিশ্বাস)
  • Encourages aggression (আক্রমণাত্মকতা) and violence (হিংসা)
  • Contradicts child rights (শিশুর অধিকার) and international conventions (আন্তর্জাতিক চুক্তি)

Alternatives:

  • Positive reinforcement (সकारাত্মক শক্তি) techniques
  • Counselling (পরামর্শ) and guidance (নির্দেশনা)
  • Restorative justice (পুনর্বাসন বিচার) practices
  • Teacher training (শিক্ষক প্রশিক্ষণ) in conflict resolution (সংঘাত সমাধান)

India's laws and policies:

  • The Right to Education (RTE) Act, 2009 prohibits (নিষিদ্ধ) corporal punishment
  • The National Commission for Protection of Child Rights (NCPCR) guidelines emphasize (গুরুত্ব দেয়) child-friendly (শিশু-বান্ধব) education

I urge:

  • Strict enforcement (কঠোর বাস্তবায়ন) of anti-corporal punishment laws
  • Sensitization (সংবেদনশীলতা) programs for teachers and administrators
  • Parent-teacher associations (অভিভাবক-শিক্ষক সমিতি) promoting positive discipline
  • Government initiatives (সরকারি উদ্যোগ) ensuring child-friendly schools

Let's create safe (নিরাপদ), supportive (সমর্থনশীল) learning environments.

Sincerely,
Deeptam Chowdhury
[Your Address]
[Your Phone Number]
[Your Email ID]


বাংলা সংস্করণ - শিক্ষাপ্রতিষ্ঠানে শারীরিক শাস্তি বন্ধ করা

প্রাপক,
সম্পাদক,
[নিউজপেপার নাম],
[ঠিকানা],
[শহর], [রাজ্য] - [পিন কোড]
তারিখ: [আজকের তারিখ]

বিষয়: শিক্ষাপ্রতিষ্ঠানে শারীরিক শাস্তি বন্ধ করা

মাননীয় মহাশয়/মহাশয়া,

আমি আমাদের শিক্ষাপ্রতিষ্ঠানে শারীরিক শাস্তির অবিচলিত (persistent) প্রথার বিরুদ্ধে আমার গভীর চিন্তা (concern) ও রাগ (outrage) প্রকাশ করতে লিখছি। এই প্রাচীন (archaic) এবং হানিকারক (harmful) শৃঙ্খলা (discipline) পদ্ধতির আমাদের বিদ্যালয়ে কোনো স্থান নেই।

শারীরিক শাস্তি:

  • শারীরিক ক্ষতি (physical harm) এবং মানসিক আঘাত (emotional trauma) সৃষ্টিকারী
  • ভয় (fear), অত্যাচার (anxiety), এবং চাপ (stress) বাড়ায়
  • আত্মসম্মান (self-esteem) এবং আত্মবিশ্বাস (confidence) হ্রাস করে
  • আক্রমণাত্মকতা (aggression) এবং হিংসা (violence) উত্সাহিত করে
  • শিশুর অধিকার (child rights) এবং আন্তর্জাতিক চুক্তি (international conventions) অস্বীকার করে

বিকল্প:

  • সकारাত্মক শক্তি (Positive reinforcement) পদ্ধতি
  • পরামর্শ (Counselling) এবং নির্দেশনা (guidance)
  • পুনর্বাসন বিচার (Restorative justice) পদ্ধতি
  • সংঘাত সমাধানে (conflict resolution) শিক্ষক প্রশিক্ষণ (Teacher training)

ভারতের আইন ও নীতি:

  • শিক্ষার অধিকারের (RTE) আইন, ২০০৯ শারীরিক শাস্তি (corporal punishment) নিষিদ্ধ করে
  • জাতীয় শিশু অধিকার সুরক্ষা কমিশনের (NCPCR) নির্দেশিকা শিশু-বান্ধব (child-friendly) শিক্ষার গুরুত্ব দেয়

আমি আহ্বান জানাচ্ছি:

  • শারীরিক শাস্তির বিরুদ্ধে আইনগুলির কঠোর বাস্তবায়ন (Strict enforcement)
  • শিক্ষকদের এবং প্রশাসকদের জন্য সংবেদনশীলতা (Sensitization) কর্মসূচি
  • সकारাত্মক শৃঙ্খলার (positive discipline) প্রচারে অভিভাবক-শিক্ষক সমিতি (Parent-teacher associations)
  • শিশু-বান্ধব বিদ্যালয় (child-friendly schools) নিশ্চিত করতে সরকারি উদ্যোগ (Government initiatives)

চলুন নিরাপদ (safe) এবং সমর্থনশীল (supportive) শিক্ষা পরিবেশ তৈরি করি।

বিশ্বাসপত্রে,
দীপ্তম চৌধুরী
[আপনার ঠিকানা]
[আপনার ফোন নম্বর]
[আপনার ইমেইল আইডি]

No comments:

Post a Comment

body { -webkit-user-select: none; /* Chrome, Safari, Edge */ -moz-user-select: none; /* Firefox */ -ms-user-select: none; /* Internet Explorer */ user-select: none; /* Standard */ }